Aktiviteten træner forholdsord og placeringer og kommunikation om matematik.
2 ens sæt af 6 klodser i forskellige størrelser og farver (fx Lego eller Duplo)
4 x 2 ens sæt af 6 Duplo-klodser
Aktiviteten gennemføres i par.
Spiller 1 bygger en figur af sine 6 klodser uden at vise den til makkeren. Herefter skal spiller 1 instruere spiller 2 i at bygge en figur magen til uden at kigge på makkerens byggeri.
Spillerne bliver således nødt til at kommunikere om, hvordan klodserne skal placeres. Spiller 1 skal beskrive placeringerne så præcist som muligt, og spiller 2 skal stille uddybende spørgsmål. Når figuren er bygget færdig, tjekkes, om de to figurer er ens. Evt. kan spiller 1 tjekke figuren, og herefter instruere spiller 2, så eventuelle fejl rettes.
Når figurerne er ens, byttes roller, og det er spiller 2’s tur til at bygge en figur.
Gør aktiviteten sværere ved at bruge flere klodser.
Gør aktiviteten lettere ved inden start at aftale, på hvilke måder klodserne må placeres i forhold til hinanden.
Undersøg, hvilke figurer det er nemt at forklare, hvordan skal bygges, og hvilke figurer det er svært at forklare, hvordan skal bygges.
Kontakt. Finder du fejl i materialet på siden, så skriv til matematikvejleder Julie Hardbo Larsen på julie.hardbo.larsen@gskole.dk
Ophavsret. Materialet er beskyttet af lov om ophavsret. Fremstilling af eksemplarer (digitale kopier, papirkopier, print mv.) fra denne hjemmeside til undervisningsbrug og intern administrativ brug på uddannelsesinstitutioner er tilladt med en aftale med Copydan Tekst og Node og skal opgives som sådan.