TALFORSTÅELSE. Aktiviteten træner forståelse af titalssystemet samt kobling mellem talsymbolet, tallet skrevet som hundreder, tiere og enere, tallet skrevet som ord og tallet vist som base 10-klodser.
Flere sæt kort med forskellige repræsentationer af samme tal: Talsymbolet, tallet skrevet som hundreder, tiere og enere, tallet skrevet som ord og tallet vist som base 10-klodser
Kortene fordeles på bordet, og det gælder om at samle sæt bestående af alle repræsentationer af samme tal.
Aktiviteten kan laves i fællesskab, eller man kan skiftes til at finde kort, der passer sammen.
Tag en eller to korttyper fra, så et stik består af to eller tre kort.
Spil vendespil. Fordel kortene på et bord med billedsiden nedad. Spillerne skiftes til at vende lige så mange kort, som et sæt består af. Spil evt. med alle fire repræsentationer, men lad et stik bestå af to kort, så fx et talkort kan danne stik med enten det matchende ener/tier/hundrede-kort, det matchende talord-kort eller det matchende base 10-klods-kort.
Tag et tilfældigt kort fra hvert sæt, så de fire repræsentationer blandes. Læg et kort på et bord eller på gulvet. Fordel kortene, så hver spiller har lige mange kort. Spillerne skal nu lægge kortene i størrelsesorden. Spillerne skiftes til at tage det øverste kort i deres bunke og lægge det op det korrekt sted i talrækken i forhold til de allerede lagte kort.
Kontakt. Finder du fejl i materialet på siden, så skriv til matematikvejleder Julie Hardbo Larsen på julie.hardbo.larsen@gskole.dk
Ophavsret. Materialet er beskyttet af lov om ophavsret. Fremstilling af eksemplarer (digitale kopier, papirkopier, print mv.) fra denne hjemmeside til undervisningsbrug og intern administrativ brug på uddannelsesinstitutioner er tilladt med en aftale med Copydan Tekst og Node og skal opgives som sådan.