Aktiviteten træner tiervenner.
10 ens dimser med tallene 0-9 på (eller en 10-sidet terning)
20 brikker
Aktiviteten gennemføres i par.
Lav selv spilleplader eller brug spillepladerne her.
Spiller 1 trækker en dims med et tal (eller slår med terningen) og sætter en brik på sin spilleplade på det tal, der er tierven med det trukne tal.
Trækker spilleren fx en 7’er, må der sættes en brik på 3, fordi 7 og 3 er tiervenner.
Herefter er det spiller 2’s tur til at trække et tal og placere en brik.
Trækker spilleren et tal, hun allerede har trukket, går turen videre til næste spiller.
Den spiller, der først har sat en brik på alle tal, vinder.
Tilføj en joker-dims, som giver ret til at sætte en brik et valgfrit sted på egen spilleplade eller fjerne en brik fra modspillerens spilleplade.
Kontakt. Finder du fejl i materialet på siden, så skriv til matematikvejleder Julie Hardbo Larsen på julie.hardbo.larsen@gskole.dk
Ophavsret. Materialet er beskyttet af lov om ophavsret. Fremstilling af eksemplarer (digitale kopier, papirkopier, print mv.) fra denne hjemmeside til undervisningsbrug og intern administrativ brug på uddannelsesinstitutioner er tilladt med en aftale med Copydan Tekst og Node og skal opgives som sådan.