TALFORSTÅELSE. Aktiviteten træner kobling mellem tal og mængde samt en begyndende forståelse af titalssystemet med fokus på tiere og enere.
10 ens dimser med cifrene 0-9 på
10 ens dimser med tallene 00, 10, 20 … 90 på
1 snor med 100 perler opdelt i tiere i forskellige farver
9 dimser, der repræsenterer enere
9 dimser, der repræsenterer tiere
2 papirer og 2 blyanter
Den ene spiller får snoren med perler, den anden får dimser, der repræsenterer tiere og enere.
Spillerne trækker et tiertal og et etcifret tal hver.
Spillerne skriver hver især tallet, som de to tal danner, på papir, uden at makkeren ser tallet. Trækker en spiller fx 30 og 7, skrives tallet 37 på papiret.
Spillerne skal herefter ‘bygge’ deres eget tal med enten perlerne på snoren eller ener- og tier-dimserne.
Vær opmærksom på, at der tælles ti ad gangen på perlesnoren.
Hvis der endnu ikke er styr på tallene helt op til hundrede, kan 10-20-30-remsen bruges som hjælp.
Hav fokus på, at det bagerste ciffer i tallet er enere, og det forreste ciffer i tallet er tiere.
Når makkerparret begge har bygget deres tal, aflæser de hinandens tal, skriver dem på papir og tjekker, om tallene på papirerne passer.
Herefter bytter spillerne perlesnor og dimser.
3 10-sidede terning med enere
3 10-sidede terning med tiere
3 snore med 100 perler opdelt i tiere i forskellige farver
3 x 9 tierstænger
3 x 9 enerklodser
1 papir pr. elev og 6 blyanter
Aktiviteten gennemføres i par.
Den ene spiller får snoren med perler, den anden får tierstænger og enerklodser.
Spillerne slår et tiertal og et etcifret tal med terningerne.
Spillerne skriver hver især tallet, som de to tal danner, på papir, uden at makkeren ser tallet. Slår en spiller fx 30 og 7, skrives tallet 37 på papiret.
Spillerne skal herefter ‘bygge’ deres eget tal med enten perlerne på snoren eller tierstænger og enerklodser.
Vær opmærksom på, at der tælles ti ad gangen på perlesnoren.
Hvis der endnu ikke er styr på tallene helt op til hundrede, kan 10-20-30-remsen bruges som hjælp.
Hav fokus på, at det bagerste ciffer i tallet er enere, og det forreste ciffer i tallet er tiere.
Når makkerparret begge har bygget deres tal, aflæser de hinandens tal, skriver dem på papir og tjekker, om tallene på papirerne passer.
Herefter bytter spillerne perlesnor og base 10 klodseer.
Brug positionstalkort (talkort med cifrene 1-9 og 10, 20, 30 … 90) til at bygge tal, så fx tallet 63 bygges af 60 og 3.
Brug tikroner og enkroner til at bygge tal, så fx tallet 63 bygges af 6 tiere og 3 enkroner.
Gør aktiviteten sværere ved at bygge trecifrede tal i stedet for tocifrede.
Kontakt. Finder du fejl i materialet på siden, så skriv til matematikvejleder Julie Hardbo Larsen på julie.hardbo.larsen@gskole.dk
Ophavsret. Materialet er beskyttet af lov om ophavsret. Fremstilling af eksemplarer (digitale kopier, papirkopier, print mv.) fra denne hjemmeside til undervisningsbrug og intern administrativ brug på uddannelsesinstitutioner er tilladt med en aftale med Copydan Tekst og Node og skal opgives som sådan.