TALFORSTÅELSE. Aktiviteten træner begyndende forståelse af titalssystemet med fokus på tiere og enere samt forståelse for tallinjens opbygning.
10 ens dimser med cifrene 0-9 på (eller en 10-sidet terning med enere)
10 ens dimser med tallene 00, 10, 20 … 90 på (eller en 10-sidet terning med tiere)
Kort eller dimser, der kan skrives tal på, og blyant
Målebånd, tommestok eller skolegårdskridt (eller kopiark med tallinjer x 5 eller tallinje opdelt i 20'ere)
Evt. dimser til at lægge på kort, så de ikke blæser væk
Brug et målebånd eller en tommestok som tallinje, tegn en tallinje fra 0 til 100 på jorden med skolegårdskridt eller find kopiark med tallinjer frem.
Der trækkes en ener-dims og en tier-dims (eller der slås med terningerne). Trækkes fx 5 og 40, samles de til tallet 45.
Tallet skrives på et kort og placeres ud for tallet på tallinjen. Hvis der arbejdes udendørs, er det en god ide at lægge noget på kortene, så de ikke blæser væk.
Skriv x antal tal på hver deres seddel og ordn i størrelsesorden fra størst til mindst eller mindst til størst, inden tallene placeres på tallinjen.
Dyst om først at bygge og placere x antal tal på tallinjen.
Kontakt. Finder du fejl i materialet på siden, så skriv til matematikvejleder Julie Hardbo Larsen på julie.hardbo.larsen@gskole.dk
Ophavsret. Materialet er beskyttet af lov om ophavsret. Fremstilling af eksemplarer (digitale kopier, papirkopier, print mv.) fra denne hjemmeside til undervisningsbrug og intern administrativ brug på uddannelsesinstitutioner er tilladt med en aftale med Copydan Tekst og Node og skal opgives som sådan.